
Two early video works by Jeremy Welsh are featured in the programme NORSK FILMKUNST 1980-89 at the Minimalen festival 2016. The films are I.O.D. from 1984, which was a prize winner at the 1984 Tokyo International Video Art festival, and Immemorial (1989) which was commissioned for the first Video Positive biennale of artists' video in Liverpool, 1989. Both works were shown in the exhibition Retrospective: 30 Years of Motion, at Stenersensmuseum, Oslo, in 2011. I.O.D. was also featured in the exhibition Paradoks: Norwegian Video Art 1980 - 2000 at the National Museum, Oslo, in 2014.
http://www.nasjonalmuseet.no/no/utstillinger_og_aktiviteter/utstillinger...–2010.9UFRLUWM.ips
Dette er tredje, og foreløpig siste del av et prosjekt der Minimalen presenterer norsk filmkunst, tiår for tiår. Vi begynte på 60-tallet, denne gangen er det 80-tallet som står for tur.
Utvalget er basert på arbeidet kunstnerinitiativet Atopia har gjort i prosjektet ”Retrospektiv. Film- og videokunst i Norge”, et tilbakeblikk og et langvarig forskningsprosjekt som blant annet har ført til en utstilling på Stenersenmuseet og en bok. Denne historieskrivingen er i stor grad et nybrottsarbeid, slik skapes historien samtidig som den blir bevart. Minimalen er stolte over å kunne videreformidle dette arbeidet.
Fra 60- til 80-tallet har vi sett en bevegelse i utvalget, fra filmer produsert innenfor en kinotradisjon, til filmer produsert i en videre kunsttradisjon. Flere av filmene vi viser i dag var opprinnelig tenkt vist i helt andre sammenhenger enn i kinomørket. Vi synes derfor det er ekstra spennende å ta dem inn i kinoen, for å undersøke hva som skjer der.
Kontakt:
Nasjonalbiblioteket ved Håvard Oppøyen, og Atopia ved Farhad Kalantary.